Gyors elme és biztos kéz
Dr. Eureka laboratóriumába kerestetnek ügyes kezű okostojások, akik gyorsan átlátják a helyzetet. Hogy miből is áll a feladatuk? Minden segítő három kémcsövet kap, bennük két-két narancs, lila és zöld golyóval - amúgy a csövekben négy golyó fér el kényelmesen.
Az egyik játékos felfordít egy feladatkártyát, amin három kémcső látszik, bennük a hat golyó - természetesen teljes összevisszaságban! Az asszisztenseknek tehát a kártyán látható állapotot kell összehozniuk úgy, hogy csőből csőbe gurigatják a golyókat, egyesével vagy többedmagával, az elsőből a másodikba, a harmadikból az elsőbe stb.
A feladat könnyűnek hangzik. De talán mindenki emlékszik a klasszikus feladványra, amikor a kecskét, a káposztát és a farkast kell átvinni egy csónakban a túlsó partra, de úgy, hogy egyszerre csak egyet lehet szállítani… No, így van ez ebben a játékban is: ránézésre egyszerű, aztán elkezdünk gurigatni, és rájövünk, hogy hoppá! ez nem jó, mert ennek legalul kéne lenni, amannak meg később kéne, ja, jó, akkor félrerakom addig a harmadikba...
Instabil vegyületek
Ráadásul ezeket a golyó formájú vegyszereket nem lehet kézzel érinteni, azaz úgy kell egyik csőből a másikba borogatni, hogy nem lehet hozzányúlni! És nem elég ám a kémcsövenkénti célállapotot összehozni, helyes sorrendbe is kell tenni őket. A legbiztosabb kezűek úgy is össze tudják ezt hozni, amennyiben a sorrend pont ellentétes, hogy a kémcsövet ügyesen a feje tetejére állítják. De vigyázat, ezek a vegyszerek drágák is, vagyis ha egy elgurul, akkor Dr. Eureka méregbe… - ez a játékos ebben a körben már nem kaphatja meg a feladatkártyát.
Apropó kártyák. A három kémcső asztallapon áll, fekete háttér előtt. Fekete, mert a kísérlet részleteit Dr. Eureka egy táblára írogatja - amit aztán a csíntalan asszisztensek néha átjavítanak. Barlangrajz-hangulat kézlenyomatoktól lábra kelt lombikig sok minden megjelenik ezeken a háttérrajzokon.
És ha azt hiszitek, ezek a gyermekded rajzok nem illenek komoly elmékhez, térjünk vissza a kezdő sztorihoz: Plutarkhosz Párhuzamos életrajzok című könyve szerint Arkhimédész egyáltalán nem szeretett fürdeni: "…ha nagy keservesen elhurcolták, hogy fürödjék meg és kenje be a testét olajjal, a tűzhely hamujába geometriai ábrákat rajzolt, és a testén mértani vonalakat húzgált olajos ujjával; látszott rajta, hogy leküzdhetetlen szenvedély rabja és valósággal a Múzsák foglya."
Kidugott nyelvek és kopogó golyók
Aki beszerez egy Dr. Eurekát, könnyed és vidám játékhoz jut, amiben a megoldáshoz agymunka és mozgáskoordináció is kell, így biztosan megmozgatja vele mindkét agyféltekéjét. Már két fővel is játszható, legfeljebb néggyel, azaz családok kedvenc játékává válhat. Egy biztos: a szomszéd szobában alvó gyerek miatt rakjunk az asztalra terítőt, úgy kevésbé kopognak az elgurult elemek!