A játék alapját az egyszerre népszerű, és sokak által mélyen unt lóverseny játék szolgáltatja, vagyis az egérlyukból indulva a pályán kör alakban kell végig lépkedni (kockadobás alapján) az egércsapattal és eljuttatni őket a célként szolgáló Sajtbirodalomba.
Előkészületek:
Minden játékos megkapja az egércsaládot (játékosszámtól függően ötöt vagy négyet) ami az egérotthonból startol majd. A tábla négy sarkára felkerülnek a sajtszeletek (ezek jelentik a győzelmi pontokat), az első sarokra a “kockasajtot”, a másodikra a kétszeletest, és így tovább, a Sajtbirodalomba pedig az egész, hatszeletes gurigákat.
A macskát felhelyezzük a játékosszámhoz illő mezőre, majd a kezdőjátékos maga elé veszik a kockát, és az első dobással megkezdődik a hajsza a sajtokért.
A játék:
Az aktuális játékos dob a kockával, ha számot dobott, akkor egyetlen, de bármelyik egerével lép annyit, amennyit a kocka mutat. Érdemes minél több egeret játékba hozni, mert ha a macska körbejárta a pályát, az otthon maradt egerek beszorulnak a lyukba, innentől kezdve már nem léphetnek játékba.
Amennyiben valaki macskát dob, bármelyik (akár az utolsó helyen kullogó) egerével előrelép egy lépést, majd a lép a macskával egyet.
A macska lépései:
A macska habár nem a sajtokért küzd, hanem az egerekre vadászik ugyanúgy körbe halad a pályán, mint a prédája, de ő kétszer teszi meg az utat. Az első körben egyet-egyet lép, ha bárki macskát dob, a második körtől viszont futólépésben, vagyis kettesével halad.
Amelyik egeret utoléri vagy megelőzi, az az egér kiesik a játékból - le kell venni a tábláról, de az egér által szerzett sajtok a megmaradnak.