A játékok lényege, hogy a képességeinket az elrejtett elemekből összerakott elvont logikai feladványok megtalálására és megoldására kell használnunk. A megtalálás persze maga egy megoldás, vagyis az egész játék keresés, felismerés és összekapcsolás. A siker titka, hogy az erre elkülönített tér, helyiség, illetve az, hogy kiszakadunk a megszokott környezetből, játékos légkört hoz létre.
Az Escape the Room – A csillagvizsgáló rejtélye különleges társasjáték. Itt a szoba, melynek foglyai vagyunk, képzeletbeli, de ugyanúgy játékost légkört hív életre. És a tárgyak, amelyekből a feladványok elemeit kell kiválogatni, leolvasni, a dobozból kerülnek elő. Egy nagyobb asztalt készítsünk hozzá elő, hogy legyen ezeket hova kiteríteni.
A doboz több vaskos, leragasztott borítékot tartalmaz, és természetesen egy játékszabályt, amely hangulatteremtő bevezetéssel ringat minket a feladat atmoszférájába. A XIX. század második felében járunk, és a város híres csillagászának elbocsátott gondnokaként barátaink segítségét kérjük. Volt gazdánk, a neves tudós ugyanis felesége halála után furcsán kezdett el viselkedni, majd el is tűnt a birtokról, ahol csillagvizsgálóval kibővített háza áll. Ki szeretnétek deríteni, mi is történt vele, csak nehogy a végén ti szoruljatok megmentésre…
Odaérve azt tapasztaljátok, hogy a házból ismeretlen zajok hallatszanak, kellemetlen szag terjeng, és a csillagda kupolájából füst száll fel. Ti mégis elhatározzátok, hogy utánajártok, mi történt az épületben.
Hogy mi történik, miután beléptetek a házba, jelenetkártyák mesélik el, és zárt borítékokban várnak rátok a feladatok. Hogy mikor bonthatjátok őket ki? Ha megvan a hozzájuk passzoló „kulcs”. Tolvajkulcs helyett egy középen forgatható, öt korongból álló paszpartu áll a rendelkezésetekre, melyen zodiákus jegyek és különleges szimbólumok együttállása (mondhatni konstellációja) eredményezi a képzeletbeli halk kattanást, ahogy a következő segítséget tartalmazó tárhely megnyílik.
Az események láncolata egyfelé mutat, de senki ne higgye azt, hogy a végkifejlet egyértelmű. Néhány súlyos döntést is kell hoznotok, hogyan tovább. És ha kétségbeesnétek, ne tegyétek: nem maradtok teljesen magatokra…
Mint minden szabadulójátékban, itt is az a lényeg, milyen hamar ismeritek fel a környezetetekben lévő elemeket, amelyekből a feladvány megoldható. Több szem többet lát: minél többen ültök le (a játék háromtól nyolc főig ajánlott), annál gyorsabban járhattok a rejtélyes események nyomára. A játékszabály 5 főig 2 óra, afelett 1,5 óra játékidőt javasol – az izgalom fokozására egy időzítő segítségével.
A játék összetett, de nem megoldhatatlan. Öt borítékot kell egymás után felbontanunk – ha megvan hozzájuk a kulcs –, de persze nem csak öt feladatot kell megoldanunk. A szabály figyelmeztet is, hogy az éppen fel nem használt elemekre később is szükség lehet. A feladatok összetettsége miatt a játék tízéves kortól ajánlatott.
És arra is találtok pár segítséget, hogyan válhat az Escape the Room szinte szerepjátékká – mert az a lényeg, hogy a gyönyörűen illusztrált elemek segítségével teljesen beleéljétek magatokat az izgalmas helyzetbe!