A fenti kis bevezető éppenséggel lehetne egy Harry Potter fanzine szinapszisa is, de erről majdhogynem szó sincs: a keretsztori a Iello kiadó Big Book of Madness, avagy – ahogy a Reflexshop gondozásában magyarul is megjelent – A Téboly Nagykönyve sajátja. A játék honosított érkezése igencsak felkorbácsolta a hazai társasjátékos közösség érdeklődését, hiszen egy nyelvfüggő, esztétikailag gyönyörűen kivitelezett kooperatív játékról van szó (szerencsére ezzel nincs egyedül a hazai piacon) Hogy mennyire jó játék? Most kiderül!
Közösség(i pakli)építés
A Téboly Nagykönyve egy nagyjából egy-másfél órás kooperatív szórakozást ígérő pakliépítő játék 2-5 fő számára, melyet a viszonylag újoncnak számító francia Maxime Rambourg tervezett.
A polchelygondokkal küszködő gémerek számára jó hír, hogy a játék egy közepesen nagy (lásd: Tokió Királya) dobozban érkezik. Mielőtt azonban rátérnénk annak tartalmára, muszáj a játék illusztrációiról pár szót ejtenünk.
A játék vizuális megjelenése a szintén francia Naïade (azaz Xavier Gueniffey Durin) munkáját dicséri, aki már olyan játékok nem mindennapi illusztrálásával bizonyított mint a Tokaido vagy a Seasons (egykoron magyarul is kapható volt Évszakok néven). A Téboly Nagykönyve leginkább utóbbi világát idézi, de ez nem is meglepő, hiszen az a játék is egy varázsvilágról szólt. A Téboly Nagykönyvével sem okoz csalódást, mert ami a vizuális megvalósítást illeti, azóta is keressük az állunkat a földön.
A játék minden eleme jó értelemben vett rajzfilmszerű jegyeket visel magán, gyönyörűen kivitelezett, és mindenekelőtt roppant színes (de még pont nem zavaró mértékben), és ez rettenetesen sokat hozzátesz a játék világához és hangulatához (ahogy egyébként tették a művész illusztrációi a Seasons/Évszakok esetében is).
Mindehhez párosul a Iello sokszor megénekelt igényessége: a doboz egy egészen jól használható inzertet tartalmaz (igaz, ha minden lapot bugyizni akarunk, akkor már lehetnek gondjaink), a kártyák az átlagnál jobb minőséget képviselnek, a tábla (amellett, hogy természetesen gyönyörű) kompakt és jól használható, a körjelző könyvecskéhez hasonlót pedig nem igazán szoktunk látni még drágább társasjátékok esetében sem (itt most nem feltétlenül a költségre, hanem az odafigyelésre és az ötletességre gondolok elsősorban).
A játék ehhez képest viszont elég helyigényes, és az előkészületek is elég hosszadalmasak, tekintve, hogy több különböző pakli kártyát kell szétválogatnunk és adott esetben bekevernünk.
A Téboly Nagykönyvének egészen egyszerű célja van: lapozzuk végig a Könyvet, és győzzük le az utolsó szörnyet. Eddig azonban el is kell jutnunk, ami – talán nem árulunk el nagy titkot – kihívásokkal teli művelet lesz.
A Könyv minden esetben hat szörnyet fog tartalmazni, melyeket a játék elején véletlenszerűen fogunk összeválogatni. Minden teremtmény valamilyen speciális hatással és bizonyos elemű (víz, tűz, föld, levegő) átokkártyákkal érkezik, de nehézségi foktól és az éppen aktuális fordulótól függően többelemű átkok is nehezíteni fogják a dolgunkat. A célunk, hogy az öt körből álló forduló során minden átokkártyától megszabaduljunk: ha ez sikerül jutalom üti a markunkat, ellenkező esetben büntetés lesz az osztályrészünk, szó szerint ahogy a Nagykönyvben meg van írva. Fontos, hogy a játék megnyerése vagy elbukása csakis az utolsó szörny legyőzésétől fog függni, a többit elég akár kudarc árán is „csak” túlélni.
Átkokat a saját paklinkban található elemkártyákkal tudunk semlegesíteni: az átokkártyán szereplő „költségnek” megfelelő fajtájú és értékű kártyát kell dobópaklinkba helyezni. Ezen kívül is alapvetően igaz, hogy ha bármilyen akciót szeretnénk végrehajtani körünkben, ahhoz saját paklinkhoz (értsd: mana) kell nyúlni.