Meg kell hagyni, az Escape from Colditz ügyes trükkökkel próbál a potenciális játékosok/vásárlók figyelmébe kerülni. Egyrészt a megszokottól eltérő (sokkal nagyobb) doboz, illetve a tényleg gyönyörű design, és itt nem csak a külső/belső grafikai elemekre gondolok, hanem ahogy ez az alkotás csomagolva van. Be kell vallanom, engem már a doboz küllemével levettek a lábamról. Dobozméret ide vagy oda, felesleges levegőszállítás: nem érdekes, de ahogy ez a doboz kinéz, amint kinyitja az ember...
Fontos megemlíteni - és ez csak emel a minőségen - hogy a játék története valós eseményeket dolgoz fel: a brit hadifoglyokat a II. világháború során Colditz-be vitték, pontosabban az ottani fogolytáborba. A brit vezérkar erre azt találta ki, hogy az átlagos ellátmány közé egy elsőre teljesen ártalmatlannak tűnő társasjátékot is beilleszt, amely nem az unaloműzést, hanem a foglyok szökését hivatott segíteni. A dobozban a fabábuk és kockák között bizony lapult iránytű, térkép, elsősegély készlet is, amelyek segítségével végül tényleg sikerült jópár fogolynak a szökést megvalósítani.
Nézzük, miről szól a játék a szökésen kívül. 2-6 játékos ülhet le hozzá az asztalhoz, amelyből egy mindig az SS, illetve Wehrmacht katonákat irányítja, a többiek pedig a szökni próbáló különböző nációk katonáit. Míg a németek feladata a katonák (kis fabábuk) börtönben tartása, addig a foglyok dolga, hogy a megfelelő felszerelések összeszedésével a kijelölt pontokon keresztül elmeneküljenek a kastélyból. Az alap mechanizmust a kockadobások adják, amelyet csak és kizárólag mozgásra fordíthatunk. Két kockával dobunk és mint a régi “létrák és kígyók” vagy “Ki nevet a végén?” játékban a pontértéket eloszthatjuk a bábuink között. Amennyiben duplát dobtunk, újradobhatunk (maximum háromszor lehet duplázni). Micsoda taktikai mélységek…
A játékosok egymás után következnek és dobnak/mozognak. A németeket irányító játékos persze megpróbálja elkapni a szökevényeket azzal, hogy arra a mezőre áll, ahol egy fogoly bábu van. Ez a bábu ekkor bekerül a fogdába, és csak akkor szabadulhat ki, ha a tulajdonosa két azonosat dobott a kockával. Szóval a játékosok lépegetnek ide-oda, meglátogatnak egy-két termet, ahol felszereléskártyákat szereznek meg, amik a különböző menekülési útvonalakhoz kellenek. Mindenki készülget, a játékosok össze is beszélhetnek, de a végén csak egy játékos nyer, aki 2 bábuját is kimenekítette, vagy nem marad több idő (X kört lejátszottunk), amivel a németek nyertek.
Persze van még egy-két akciókártya, amit játék közben szerezhetnek a játékosok (különböző a két oldalnak), de ezek csak picit zavarják meg az amúgy teljesen monoton játékmenetet.