Jump to content

Legend of the five rings

2017. 11. 20. 22:56

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy mesebeli birodalom, amit Rokugannak hívtak. Leginkább a feudális Japánra hasonlított, megfűszerezve némi távol-keleti mágiával és hiedelemvilággal. Annak rendje s módja szerint a birodalom Nagy Klánjai folyamatos viszályban álltak egymással, hogy katonai és politikai erejüket latba vetve növeljék a befolyásukat a birodalmon belül. Ezt a harcot dolgozza fel a klasszikus Legend of the Five Rings gyűjtögetős kártyajáték újragondolt, frissen megjelent változata.

A gyűjtögetős kártyajátékok keresztapjának számító Magic: The Gathering majd’ 25 éve jelent meg, és máig töretlen népszerűségnek örvend. Természetesen azóta se szeri se száma a hasonló játékélményt kínáló próbálkozásoknak (elég csak a magyar fejlesztésű Hatalom Kártyáira, vagy a digitális formát öltött Hearthstonera gondolni), és ennyi idő alatt a műfaj is elkerülhetetlen változásokon ment keresztül. A Magic első blikkre (na jó, másodikra is) túlbonyolítottnak ható játékmenetét az újabb játékok igyekeznek némileg áramvonalasítani. Sőt, a gyűjtögetés mikéntje is sokat változott az idők során: a Fantasy Flight Games ún. Living Card Game (LCG) modellje már nem zsákbamacskaszerű, hanem teljesen egységes kiegészítő pakkokat ad a játékhoz, ezzel pedig lényegesen olcsóbbá teszi a gyűjtögetős hobbit.

Egy viszonylag korai „Magic-klónnak” számít a Legend of the Five Rings, ami már akkor is kifejezetten komplex játéknak számított a zsáneren belül. Az eredeti gyűjtögetős kártyajátékot az AEG gondozta, egészen addig, amíg meg nem vette az FFG, hogy a saját LCG modelljében teljesen újragondolja majd új köntösben kiadja a klasszikus játékot.

A Legend of the Five Rings (röviden: L5R) LCG egy csak és kizárólag két fővel játszható gyűjtögetős kártyajáték, nagyjából 45-90 perces játékidővel. Az alapdoboz mindent tartalmaz, ami a játékhoz szükséges, de a tisztességes pakliépítéshez nem árt két dobozzal rendelkezni (sőt, versenyzőknek erősen javallott kapásból hármat vásárolni).

Mint minden gyűjtögetős játékhoz, ehhez is folyamatosan érkeznek a kiegészítők, olyannyira, hogy a hat csomagból álló első (Imperial) ciklus kártyái heti (!) rendszerességgel jelennek meg (bizony, ez a hobbi sosem volt olcsó mulatság). Ezek beszerzése feltételezi, hogy a játékosok a meccsek előtt paklit építenek, aminek a részleteibe ez a cikk nem fog mélyebben belemenni.

Az alapdoboz kisebb méretű (ahogy az LCG-k általában), és a kártyákon kívül tartalmaz egy vaskos szabályfüzetet, különböző kartonjelölőket és két tekerhető tárcsát. Érdekesség, hogy az FFG ezúttal nem csomagolta a doboz mellé az ún. „Rules Reference” füzetet (ez kb. egy szárazabb, részletesebb szószedet és szabálymagyarázat), azt csak online tette elérhetővé.

A szabálykönyv egyébként nagyon szépen kivitelezett, jól összeszedett módon magyarázza el a játékmenetet, sőt rengeteg illusztrációt és narratív leírást is tartalmaz magáról a világról (nem beszélve az online elérhető további tartalmakról).

A kártyák egyébként a kiadótól megszokott magas minőséget képviselik, az esztétikai megjelenésről nem is beszélve: az illusztrációk rettenetesen hangulatosak és gyönyörűek.

A L5R során minden játékos a hét különböző klán egyikét képviselve igyekszik ellenfelét legyőzni, amit három különböző módon is elérhet:

  1. Az ellenfél erődítménnyel védett provinciájának elpusztításával.
  2. 25 becsületpont megszerzésével.
  3. Az ellenfél becsületpontjainak lenullázásával.

Ehhez minden játékos rendelkezik egy a klánjához tartozó erődítménnyel (stronghold), öt provinciával, egy dinasztia- (világos hátlap) és konfliktuspaklival (sötét hátlap). Az első játék alkalmával érdemes a szabályfüzet által ajánlott paklikat használni, később pedig természetesen el lehet merülni a pakliépítés rejtelmeiben is.

(Forrás: diceandsorcery.blog.hu)