Jump to content

A Tiltott Sivatag

2018. 01. 24. 20:20

Egy sikeres társasjáték folytatásának mindig nehezebb dolga van újonc társainál, hiszen nem elég önmagában jónak lennie, illik megugrania az előd által magasra tett lécet is. Különösen igaz ez A Tiltott Sivatagra, ami A Tiltott Sziget (egyébként Spiel-jelölt játék) folytatásának tekinthető, magyarul pedig vele együtt jelent meg a Reflexshop gondozásában. Vajon tud-e úgy építkezni a jól bevált alapokra, hogy közben kellően új és friss tudjon maradni?

A Tiltott Sivatag egy 2-5 fő által játszható, nagyjából 45 perces játékidővel rendelkező kooperatív társasjáték, melynek tervezője Matt Leacock (a Pandemic-család és A Tiltott Sziget atyja), kiadója pedig a Gamewright.

A játék a kiadótól megszokott módon fém dobozban érkezik, ami némileg nagyobb, mint A Tiltott Sziget esetében volt. A doboz megjelenése itt is lélegzetelállítóan gyönyörű, és talán nem meglepő, hogy a fedélt leemelve sem fog minket csalódás érni.

A tartalmat tekintve itt is egész sokmindent kapunk a pénzünkért, beleértve a kártyákat, a kartonból készült helyszínlapkákat, homokjelölőket és viharmércét, a karaktereket szimbolizáló fabábukat, illetve a győzelmünk zálogát jelentő Éghajót és alkatrészeit. Ahogy megszokhattuk, a komponensek minőségiek (az Éghajó motorja például fémből van!), és takaros inzertben kaptak helyet, az illusztrációk pedig hangulatosak és gyönyörűek. Szerencsére mindez nem párosul elszállós árcédulával, kb. egy ezressel kell többet a pénztárnál hagynunk, mint A Tiltott Szigetesetében, ami a komponensek minőségét és mennyiségét tekintve abszolút ésszerűnek tűnik.

A Tiltott Sivatag sztorija szerint egy ősi sivatagi város romjait kutatjuk a legendás Égjáró nyomai után, szerencsétlenségünkre azonban helikopterünkkel a homokdűnék közt végezzük, így a kényelmes légi felderítés helyett fáradságos és izzasztó sivatagtúra lesz osztályrészünk. Így a kincsvadászat gyorsan túlélőtúrává avanzsál, egyetlen reményünk pedig pont a legendás Égjáró megtalálása és beüzemelése lehet, aminek négy legfontosabb alkatrésze (propeller, motor, napkristály, navigátor panel) nyilvánvalóan a homokkal borított ősi város romjai közt várja, hogy megtaláljuk őket. Sok időnk azonban nincs, ugyanis a sivatagban tombol a vihar és a hőség, így ha sokat késlekedünk jobbik esetben csak simán betemet minket a homok, rosszabbik esetben pedig előtte még jól szomjan is halunk.

A játékmenet A Tiltott Szigethez nagyon hasonló alapokon nyugszik. A sivatagot jelen esetben egy 5x5 lapkányi terület fogja jelképezni, ami 24 tényleges sivataglapkából és egy üresen maradt helyből, a viharból áll. A lapkák arccal lefelé kerülnek az asztalra, és első ránézésre csak annyit látunk, hogy hol értünk földet (ezt jelöli a helikopterroncsos lapka, bábuink itt kezdenek), illetve hogy hol van esélyünk némi némi vízhez jutni (vízcseppes lapkák). Ezen kívül néhány helyszínre eleve homokjelölőt kell tenni – ezek szerepéről még lesz szó kicsit később.

Ahogy a szerző más játékaiban megszokhattuk, minden kalandornak más és más speciális képességei vannak, ezek kihasználása pedig kulcsfontosságú lesz a győzelem szempontjából.

Mivel itt a lapkák valós tartalmát homály homok fedi, így mindennél fontosabb, hogy hamar kiássuk az ősi város romjait. Ennek érdekében minden játékos legfeljebb 4 akciót hajthat végre a körében, így tehát mozoghatunk, homokot takaríthatunk, áshatunk és alkatrészekhez juthatunk, sőt akcióktól függetlenül csereberélhetünk is.

mozgás teljesen ugyanúgy történik, mint ahogy azt A Tiltott Szigetnél láttuk: egy akcióért egy élszomszédos lapkára mozoghatunk (viharba értelemszerűen nem), amennyiben azt nem temette még be túlságosan a homok (értsd: legalább két homokjelölő van rajta).

Ellenkező esetben takarítanunk kell, ami annyit jelent, hogy egy akcióért levehetünk egy homokjelölőt vagy a saját, vagy egy szomszéd lapkáról.

Ha olyan mezőn állunk, ahol nincs homok, és a lapka sivatagos oldala van arccal felfelé, akkor érdemes ásnunk, tehát átfordítanunk a lapkát a város oldalára. Ekkor helyszíntől függően több dolog is történhet:

  • Ha egy fogaskerék van a lapka jobb alsó sarkában, húzhatunk egy felszereléskártyát. Ezek által nagyon hasznos, egyszer használatos eszközökhöz juthatunk. Kijátszásuk bármikor lehetséges, és használatuk nem számít akciónak.
  • A három vízcseppes lapka valamelyikét átfordítva két egységnyi vízhez juthatnak az ott tartózkodó kalandorok. Igen ám, de a három lapka közül csak kettő tényleges kút, a harmadik semmit sem nyújtó délibáb!
  • felszállóhely a játék során nem ad semmit, viszont a meneküléshez erre a mezőre kell eljuttatni kis csapatunkat.
  • Ha megtaláljuk a három alagút valamelyikét, van okunk az örömre. Ezek a helyszínek ugyanis egyrészt megvédenek a perzselő hőségtől, másrészt egy mozgásakciókért közvetlenül lehet mozogni közöttük.
  • Mégis, a győzelem szempontjából legfontosabbak az alkatrészek helyét megmutató nyommezők. Minden alkatrészhez két ilyen tartozik: egy vízszintes és egy függőleges irányt mutató lapka. Ha megtaláljuk egy adott alkatrészhez tartozó mindkét nyomot, felhelyezhetjük a kettejük által mutatott irány metszetébe az adott figurát, amit ezután már megszerezhető lesz.

Tehát ha egy adott alkatrész felkerült a „táblára”, felvehetjük azt, feltéve ha a helyszín nem blokkolt és már ki van ásva.

(Forrás: diceandsorcery.blog.hu)